Az elmúlt tíz évben csak 600 kilométer vasúti pályát korszerűsítettek Magyarországon

Magyarországon az elmúlt tíz évben mintegy 600* kilométer vasúti pálya korszerűsítése és 300 kilométer vasútvonal villamosítása történt meg — mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület 2019 Magyar Vasút konferenciáján.

Felújítottak állomásokat, fejlesztették a gördülő állományt, új villamos mozdonyokat szereztek be, motorvonatokat vásároltak és a MÁV saját fejlesztésben húsz vasúti kocsit gyártott – sorolta a miniszter, aki hangsúlyozta, a vasút hozzájárul a magyar gazdaság növekedéséhez, köztük a rekordokat döntő turizmus teljesítményéhez, eljuttatja a dolgozókat a munkahelyükre, szerepet játszik a környezetterhelés csökkentésében.

Hozzátette: az árufuvarozás fontos az alapanyagok szállításában, a konténerek továbbításában, az autóipari gyártók is élnek a vasúti szállítás lehetőségével, és megjegyezte, hogy Debrecen térségében az észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztése vasútfejlesztésről is szól.

Palkovics elmondta, a mostani európai uniós fejlesztési ciklusban Magyarországon 1500 milliárd forintot fordítanak vasútfejlesztésre, várhatóan a következő uniós fejlesztési időszakban is lesz majd 1500-2000 milliárd forint forrás erre a célra. Megjegyezte, ezen kívül a kormány saját forrást is ad a vasút fejlesztésére.

Az innovációs és technológiai miniszter szólt arról is, hogy a 2030-ig tervezett vasúti stratégiát a tárca hamarosan véglegesíti. Rámutatott arra, hogy a dokumentumban fontos elem a vasúti hálózatok fejlesztése, a Budapest és a magyar nagyvárosok közötti vasúti összeköttetés megerősítése, a magyar és a környező országok fővárosai közötti vasúti kapcsolat kialakítása.

A miniszter kiemelte, a Budapest-Belgrád vasútvonal megépítése gazdaságpolitikai jelentőségű lesz, a beruházás kivitelezése hamarosan megkezdődik, megvalósulása lehetővé teszi, hogy Magyarország részese legyen a Kína és Európa közötti árufuvarozásnak.

A szaktárca vezetője hangsúlyozta, a magyar vasút az innovációban részt kíván venni, példaként említette, hogy megvizsgálják a vasúti próbapálya kialakításának lehetőségét, továbbá erősítik a vasúti szakterület oktatását.

A konferencián stratégiai partnerségei megállapodást írt alá az innovációs és technológiai miniszter, valamint Homolya Róbert, a Hungrail elnöke.

Az együttműködés célja, hogy minél jobb minőségű, szakmai szempontból megalapozott szabályok szülessenek, a vasúti ágazat jövőjét befolyásoló stratégia végrehajtásának segítése, a vasúti ágazat versenyképességét érintő szabályozás, a vasúti személyszállítási fejlesztése, a vasúti ágazati innovációs kapacitás növelése, a hazai logisztikai elosztó központ szerepének növelése, a mellékvonali hálózat fejlesztése, az eljutási idő csökkentése, a menetrendszerűség növelése, a vasúti digitalizációs keretterv megvalósítása.

A vasúti szakma jelölésére az idén a Hungrail elismerését, a Sipos István díjat a nemrégiben elhunyt Kukely Márton, a MÁV volt vezérigaztója, a CER Cargo Holding magyar magánvasút cégcsoport vezérigazgatója, a Hungrail ellenőrző bizottságának elnöke posztumusz kapta.

(*2008-ban 7942 kilométer volt a magyarországi vasútvonalak hossza. Forrás: Wikipedia)

Related posts

Leave a Comment