Ingyenes InterRail-program: novemberben újra kezdjük

Novembertől tizenkétezer európai fiatal számára nyílik meg az a lehetőség, hogy az Európai Unió ingyenes InterRail bérletprogramjában körbeutazza Európát. Idén nyáron tizenötezer európai fiatal jutott hozzá az ingyenes vonatjegyekhez, a novemberben megnyíló második pályázati körben pedig tizenkétezren élhetnek a lehetőséggel. Az eddigi nyertes pályázók hetven százaléka szerint az InterRail-bérlet nélkül nem lett volna lehetőségük külföldre utazni. Köztük mintegy kétezer olyan fiatal volt, akinek ez volt az első önálló útja külföldön. Az unió ingyenes programjának pályázata május végén jelent meg, feltétele volt, hogy a jelentkező uniós állampolgár legyen és 2018-ban 18…

Read More

Óva intett a rendezetlen brit kiválástól az Európai Autógyártók Szövetsége

Megkongatta a vészharangot az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerdán, arra figyelmeztetve, hogy veszélybe kerül az európai autógyártási rendszer, ha Nagy-Britannia rendezetlenül, megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból. Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete a honlapján szerdán megjelent közleményben emlékeztetett arra, hogy minden európai vállalat az “éppen időben” (just-in-time) és “éppen a megfelelő sorrendben” (just-in-sequence) elvek alapján szervezi meg az autógyártást, aminek a lényege az, hogy a megfelelő alkatrészek a megfelelő mennyiségben és minőségben, a megfelelő helyről a megfelelő helyre jussanak el, és az adott technológiai hely által igényelt sorrendben…

Read More

Volkswagen: tömeges leépítéssel fenyeget az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről kötött uniós miniszteri megállapodás

Tömeges leépítéssel fenyeget az autóiparban az új autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről a környezetvédelemért felelős európai uniós szakminiszterek tanácsában kötött megállapodás – hangsúlyozta az ágazat legnagyobb európai szereplője, a német Volkswagen csoport (VW) vezetője. Herbert Diess vezérigazgató a Süddeutsche Zeitung című német lapnak elmondta, hogy az ágazat számára továbbra is csak az lenne megfelelő, ha harminc százalékkal kellene csökkenteni az új autók kibocsátását 2030-ig a 2021-es szinthez képest. Ezzel szemben a környezetvédelemért felelős tagállami miniszterek keddi tanácsülésükön 35 százalékos csökkentésről állapodtak meg, holott az autógyártás átalakítása a döntésből fakadó “sebességgel és kihatásokkal…

Read More

Brexit: a Nissan szerint súlyos következményei lennének a megállapodás nélküli kilépésnek

A Nissan japán autóipari óriáscég szerint súlyos következményei lennének, ha Nagy-Britannia nem jutna megállapodásra az Európai Unióval a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) utáni időszak kereskedelmi feltételrendszeréről. A Nissan nagy-britanniai részlege által a brit kormány címére intézett csütörtöki figyelmeztetés kiemeli, hogy Nagy-Britannia 1986 óta a cég egyik európai gyártóbázisa, és az ugyancsak nagy-britanniai központú európai kutatási-fejlesztési és tervezési részleg kifejezetten ez EU-piac igényeire szabva végzi termékfejlesztési tevékenységét. A Nissan felhívása szerint az EU-val folytatott akadálytalan kereskedelem tette lehetővé, hogy a cég Sunderlandben működő termelőüzeme a brit autóipar egyetemes történetének legnagyobb gyárává…

Read More

Toyota: hónapokra is leállhat az angliai termelés “kemény Brexit” esetén

A Toyota japán autóipari óriáscég nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója szerint a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) után akár hónapokra is leállhat a cég angliai termelése, ha Londonnak addig nem sikerül megállapodásra jutnia az Európai Unióval a kereskedelmi kapcsolatok feltételrendszeréről. Marvin Cooke, a közép-angliai Derbyshire megyében működő, a japán cég európai termelési központjának is számító Toyota-üzem vezetője a BBC közszolgálati rádiónak nyilatkozva szombaton – éppen fél évvel a brit EU-tagság megszűnésének várható időpontja előtt – kijelentette: meggyőződése szerint ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül “zuhan ki” az EU-ból, és emiatt akár csak egyetlen részegység nem…

Read More

Moody’s: komoly kockázatokat jelentene az európai légitársaságoknak a megállapodás nélküli Brexit

Rövid távon komoly kockázatokat jelentene több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az Európai Unióból, hogy nem sikerül megállapodásra jutnia az EU-val a jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszer feltételeiről, de e cégek zömének likviditási helyzete van annyira erős, hogy elviseljék a hosszabb távú hatásokat – áll a Moody’s Investors Service tanulmányában. Az elemzésben a nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozza ugyanakkor, hogy a Wizz Air és a többi hasonló profilú, alacsony költségű légitársaság a múltban is sikeresebbnek bizonyult az utasszám fenntartásában, sőt növelésében sokkhelyzeti körülmények közepette, mint a…

Read More

Elégedetlen a román kormány nagy infrastruktúra-projektjeivel a román EU-biztos

Az EU finanszírozásával megvalósuló újabb nagy infrastruktúra-projektek benyújtását sürgette pénteken egy kolozsvári pódiumbeszélgetésen Corina Cretu (képünkön), a regionális politikáért felelős román EU-biztos. Cretu elmondta, a nagy infrastruktúra operatív program keretében az EU még mindig azokat a romániai útépítéseket finanszírozza, amelyeket a korábbi költségvetési ciklusban kellett volna befejezni. A biztos jó hírnek tartotta, hogy az EU elfogadta ezeknek a projekteknek az átvételét a 2014-2020-as költségvetési ciklusba, rossz hírnek vélte azonban, hogy olyan pénzekből épülnek az utak, amelyeket újabb projektekre lehetett volna fordítani. “Kérem a Szállításügyi Minisztériumot, hogy nyújtson be kimunkált projekteket,…

Read More

Eurocontrol: 2040-ig több mint ötven százalékkal nő a repülések száma, és hétszeresére a késő járatoké

A következő húsz évben több mint ötven százalékkal nő az európai repülések száma, a repülőterek kapacitása azonban a szükségesnél csak lassabban bővül, így a mostaninál hétszer több járat fog egy-két órás késést szenvedni az Eurocontrol tanulmánya szerint. Az európai légiforgalom áramlásának megszervezésével, illetve a léginavigációs díjak beszedésével foglalkozó, brüsszeli székhelyű Eurocontrol honlapján szerdán közölt “Challenges of Growth” (A növekedés kihívásai) című tanulmányában arra mutatott rá, hogy 2040-ig a maihoz képest 53 százalékkal 16 millióra emelkedik majd az éves repülések száma. A lassabb gazdasági növekedés és a repülőterek kapacitáshiánya miatt a…

Read More

Az EU 60 milliárd forinttal támogatja a Debrecen-Berettyóújfalu autópályaszakasz megépítését

Az EU közel kétszázmillió eurós (több mint hatvanmilliárd forintos) támogatást nyújt a Kohéziós Alapból a kelet-magyarországi autópálya-hálózat Berettyóújfalu és Debrecen közötti szakaszának kivitelezésére — számolt be az europa.eu. Az autópálya-beruházás a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) törzshálózatának részét képezi, és a szükséges kapcsolódó infrastruktúrát – hidakat, aluljárókat, illetve az új útszakaszhoz kapcsolódó le- és felhajtókat – is magába foglalja. Emellett tartalmaz egy összekötő szakaszt Debrecen és a Budapesttől Romániáig vezető M4-es autópálya között, mely utóbbi idén májusban részesült uniós támogatásban. Corina Crețu (képünkön), a regionális politikájáért felelős uniós biztos így nyilatkozott:…

Read More

Tetemes bírságra számíthatnak az autógyártók 2020-tól ha nem teljesítik a szén-dioxid kibocsátási normát

Akár 14 milliárd euró feletti összegre is rúghat az autógyárakat sújtó uniós bírság, ha nem teljesítik a teljes modellpalettára 2021-től érvényes átlagos károsanyag kibocsátási határértékeket – írja a londoni IHS Markit gazdaságkutató intézet elemzése. Az Európai Unió 2020-tól új, szigorúbb, kilométerenként 95 grammos átlagos szén-dioxid kibocsátási határértéket vezet be az autógyártók személygépkocsi termékpalettájára. A kibocsátási normát fokozatosan vezetik be, azt 2021-től kell majd a járművek valós közúti üzemi terhelését a korábbinál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) tesztelési eljárás szerint teljesíteni. A határértéket nem teljesítő flottákra már…

Read More