Tovább egyszerűsödik a magyar fuvarozók európai útdíjfizetése

A német úthálózat is bekerült az UTA One egységes útdíjelszámolási rendszerébe.

A teljes német főút- és autópálya hálózat is bekerült az UTA üzemanyag- és útdíjszolgáltató egységes útdíjfizetési rendszerébe. A bővítéssel immár kilenc európai ország, közel 74 ezer kilométernyi úthálózatán elegendő mindössze egyetlen útdíjfizetési fedélzeti egységet használnia a magyar kamionos és buszos fuvarozó cégeknek. A vállalkozások így kevesebb adminisztrációval teljesíthetik fuvarfeladataikat az egyik legfontosabb cél- és tranzitországnak tekinthető Németország irányába. A vállalat azon dolgozik, hogy a közeljövőben további országok, köztük Szlovénia, Magyarország és a skandináv régió útdíjrendszerének integrálását is megvalósíthassa.

Egyszerűsítést hozott a digitalizáció az útdíjfizetésben
Az UTA üzemanyag- és útdíjszolgáltató Európában elsőként, tavaly áprilisban vezetett be digitális, úgynevezett interoperábilis útdíjfizetési megoldást. Az Európai Elektronikus Útdíjfizetési Rendszer (EETS) irányelvnek megfelelő UTA One útdíjfizetési rendszerrel feleslegessé vált, hogy a tehergépjárműveken minden országra külön-külön fedélzeti egységet kelljen használni az útdíjak elszámolásához, ami jelentősen csökkentette a fuvarozó vállalkozások adminisztrációs feladatait és költségeit.

Kilenc ország, egyetlen fedélzeti egység
Az UTA egységes útdíjelszámolási rendszerével a magyar fuvarozó vállalkozók is utólag, egy számlán fizethetik az Ausztriában, Lengyelországban (A4), Belgiumban, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában és immár Németországban keletkező útdíjaikat. Az egységes rendszer így már kilenc európai országban, Németország 53 ezer km hosszúságú díjköteles úthálózatával együtt, mintegy 74 ezer km díjköteles útszakaszt fed le.

„Németország az egyik legfontosabb cél- és tranzitország a nyugat-európai fuvarfeladatokat teljesítő magyar fuvarozók számára. Azzal, hogy a német úthálózat is bekerült az UTA One útdíjelszámolási rendszerbe, még tovább egyszerűsödnek a hazai fuvarozók és szállítmányozók útdíjelszámolási és adóvisszatérítési feladatai” – mondta Réthy Kinga, az UTA Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. „Ezen vállalkozásoknak már kilenc európai országra is elegendő csupán egy fedélzeti egységet használniuk a teljes út során, és minden útdíj egy számlán kerül összesítésre. Ebbe a rendszerbe tervezzük a teljes magyar úthálózat bevonását is, még tovább csökkentve a magyar fuvarozók adminisztrációs terheit” – tette hozzá a szakember.

Úton-útfélen
Az UTA üzemanyag- és szervizkártyát immár negyven európai országban, összesen 55 ezer elfogadóhelyen használhatják a fuvarozók az útjuk során felmerült üzemanyag-, szerviz-, út-, alagút- és híddíjak rendezésére. A jelentős kedvezményeket és egyszerű ÁFA-visszaigénylést biztosító szolgáltatás népszerűségét jelzi, hogy az elmúlt év során 690 ezerről 760 ezer nőtt a kibocsátott kártyák száma, amelyeket 89 ezer vállalkozás használ.

Magyarországon (KSH) mintegy 19 ezer közúti teher- és árufuvarozással, valamint személyszállítással foglalkozó vállalkozás működik. Az UTA nemzetközi szerviz- és üzemanyagkártya-szolgáltató adatai szerint e vállalkozások negyven százaléka, azaz mintegy 7600 cég teljesít nemzetközi fuvarfeladatokat. Az üzemanyag- és útdíjak összege jelentős megtakarítási potenciált jelent a fuvarozó vállalkozások számára. Az UTA szolgáltatásai révén ezek a cégek az üzemanyag árából akár négy cent/liter, az útdíjak összegéből pedig átlagosan 0,7 százalékos kedvezményt is realizálhatnak. Az UTA számításai szerint egy átlagos, tíz darab, negyven tonnás kamionból álló flottával rendelkező vállalkozás, amelynek gépjárművei havonta autónként közel tízezer km-t futnak, a kártya használatával évente nagyjából 14 ezer euró (az üzemanyagból közel 12 300 euró, az útdíjból megközelítőleg 1100 euró), azaz 4,250 millió forint megtakarítást is realizálhat, ami éves üzemanyag és útdíj költségeinek közel három százalékát jelenti.

Related posts

Leave a Comment