Új generációs jármű szenzorrendszert fejlesztett ki a KVANT Tanácsadó Zrt.

Új generációs jármű szenzorrendszert fejlesztett ki a KVANT Tanácsadó Zrt. A rendszer segítségével tervezhetővé válhat a mindennapi közlekedés. A fejlesztési projekt eredménye elsősorban közlekedés szervező intézmények, szervezetek számára könnyíti meg a közlekedési szituációk megoldását, kezelését.

A negyedik ipari forradalom újabb fejezetet nyit a motorizált közlekedés tervezésében is. A korszerű járművek intelligenciájának növelése már több éve zajlik, egyes elemei már megjelennek az új – és jellemezően prémium kategóriás – modellekben. Az “intelligens funkciók” – ide értve az adaptív követési távolság tartást, a sávelhagyás felismerést és az ehhez kapcsolódó beavatkozást, a közlekedési jelzések részleges felismerését – már működő megoldások. A jármű szenzorrendszerek az előforduló közlekedési szituációkat nem minden esetben képesek lekezelni, megoldani. Ilyenkor a járművezető aktív beavatkozására van szükség. Mivel a járművek jelenlegi “intelligenciája” gyártó-specifikus, így ugyan arra a közlekedési szituációra különféle reakciót/kimenetet adhatnak. A technológia fejlődésével az automata rendszerek egyre “okosabbak” és megbízhatóbbak lesznek. Azonban még évtizedekben mérhető az az időtáv, amíg közel minden gépjármű autonóm közlekedést biztosító “intelligenciával” fog rendelkezni.

Az evolúciónak része lesz a gépjárművek egymás közötti kommunikációja, és a jármű-forgalomirányító központ kommunikáció is hatalmas fejlődésen megy át. Míg előbbi a járművek mozgásának – térben – rövid távú összehangolását fogja végezni, utóbbi a nagyobb léptékű tervezés alappillére.

A forgalmi torlódások nemzetgazdasági szinten kimutatható veszteségeket okoznak a torlódás miatt kiesett munkaidő, balesetekből adódó anyagi kár és egészségügyi ráfordítás, az improduktív üzemanyag felhasználás és jelentős környezet szennyezésen keresztül.

Az Innovatív forgalomszervezési információs módszertan, demonstrációs környezet és gépjárműbe illesztett intelligens doboz prototípus kifejlesztése, valósidejű adaptív kommunikációs rendszer kifejlesztésén keresztül – TRAFO (Traffic Forecast System) – fejlesztési projekt célja, hogy a járművekből gyűjtött álló valósidejű, környezeti-, forgalmi- és jelzőrendszeri adatok alapján valós időben olyan közlekedési paraméter modellek létrehozása, amellyel a vezérlő- és jelzőrendszerek a forgalom dinamikáját a hatékonyan és optimálisan alakíthatják. A TRAFO jelenleg egyszerre százezer jármű adatát tudja kezelni. Ennek eredményeként a forgalomirányító berendezésekkel felszerelt útszakaszokon a relatív gyorshajtás szabályozható, illetve amennyiben a járművezető a rendszer szerves részét képező mobilalkalmazást használja azon keresztül az adott útszakaszra számított optimális sebességkorlát érték is továbbítható.

A járműforgalmi adatok anonim módon kerülnek gyűjtésre, mivel a rendszer célja forgalomszervezés és információszolgáltatás nem pedig kontroll és büntetés. Az anonimitást az adattárolás szintjén valósul meg. A járműben elhelyezhető adatgyűjtő, továbbá egy légszennyezettség mérő (környezeti adatgyűjtő) amelyek adatai bekerülnek egy központi rendszerbe, melyből a szoftver egy közlekedési optimumot képes meghatározni, amelynek eredményeként a gépjárművek haladása akadály mentesebbé válik, csökkenhet a károsanyag-kibocsátás, a zajterhelés.

A rendszerrel kapcsolatban megkerestük e-mailen Kis Andort, aki a KVANT Tanácsadó Zrt. vezérigazgatóját. (A magyar társaság többségi tulajdonosa a szlovák Kvant Poradca s.r.o., amelynek tulajdonosa Kis Ferenc, Kis Andor testvére). Szerettük volna választ kapni az alábbi kérdéseinkre, de az elmúlt években átlagosan 0 főt foglalkoztató, 2018-ban 1,3 milliárd forint forgalmat és 617 millió forintos üzemi eredményt elérő társaság nem méltatta válaszra a Magyar Logisztikát.

– Mennyibe került a rendszer kifejlesztése?
– Mennyi idő alatt és mennyi szakember fejlesztette ki a rendszert?
– Mekkora és milyen támogatást nyert el a projekt?
– Mekkora esélyt lát arra, hogy Magyarországon, vagy bárhol a világon bevezessék az Önök által kifejlesztett rendszert?

Related posts

Leave a Comment